Elbil er bedre enn bensin og diesel, men fortsatt en belastning for klimaet. Brukt elbil kan for noen være et steg i riktig retning.
NAF opplyser i en pressemelding at forbrukeres frykt for batterifeil er sterkt skrevet.
– Vi har testet over 3.000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder. Det var bare seks som hadde feil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.
Det koster fort flere hundre tusen å bytte batteri i en elbil. Likevel viser NAFs erfaring at batteriene i elbiler faktisk er noe av det mest slitesterke.
– Det er andre komponenter som ryker før batteriet, og bilen vil høyst sannsynlig vrakes av helt andre årsaker enn et ødelagt batteri, sier Sødal.
Ressurser og energi
Men la oss være ærlige. Ingen kjøretøy er egentlig bra for klimaet.
Produksjon av elbil, særlig batteriet, krever store mengder ressurser og energi. Kjøring sliter på veiene, skaper mikroplast og utslippene fra produksjonskjeden er langt fra null.
Likevel er elbil klart bedre enn bensin og diesel. Spesielt i Norge, der strømmen er nesten helt fornybar.
Det beste du kan gjøre for klimaet er å gå, sykle, ta buss, eller kjøpe brukt og kjøre minst mulig.
– Jevn bruk er best
For de som allerede har en elbil, har NAF enkle råd: Klattlad hjemme, unngå å lade helt opp eller helt ned, og hurtiglad bare når du må.
– Saktelading og jevn bruk er best for batteriet, sier Sødal.
Også klimaet her i landet hjelper, ifølge NAF.
– Elbilbatterier trives dårlig i varme. Den norske kulda gjør faktisk at batteriet holder seg bedre, forteller Sødal.
For å ta vare på elbilbatteriet anbefaler NAF å klattlade, det vil si at du plugger bilen til når du kommer hjem. Illustrasjonsfoto: NAF
Legg igjen en kommentar